U sklopu Erasmus + KA1 projekta  "Let's Go Out - Time To Move", a u svrhu ostvarivanja ciljeva i deminacije projektnih rezultata, u šk.god. 2020./21. pokrenut je eTwinning projekt naziva "Pick up the phone, Earth is calling!". Mobilnosti učitelja se nisu mogle ostvariti zbog pandemije COVID 19, ali smo željeli započeti s aktivnostima kroz e-Twinning projekt. Projekt je namijenjen učenicima osnovnih škola u dobi od 6 do 14 godina. Kroz ovaj projekt učenici i nastavnici razmjenjivati će svoja znanja i iskustva brigom za okoliš te osobnoj i društvenoj odgovornosti za smanjenje štetnih utjecaja na klimatske promjene, zaštiti okoliša, očuvanju ekosustava i biološke raznolikosti, o metodama učenja izvan učionice - na otvorenome, uz povezivanje "outdoor" metodologije sa ekološkim temama i sadržajima. Projekt su pokrenule učiteljice naše škole Sanja Pešić i Jagoda Čudić Zrnić  i učiteljica biologije i kemije Marita Maleš iz OŠ "Gripe", Split. Osnovna škola "Gripe"  ima status EKO ŠKOLE i iskustva u planiranju i provođenju ekoloških projekata.

LOGO projekta izradio Rafael Mucić, 6.e OŠ Josip Pupačić, Omiš
LOGO projekta izradio Rafael Mucić, 6.e OŠ Josip Pupačić, Omiš

Partnerske škole u projektu su škole iz tri europske zemlje: Hrvatske, Turske i Armenije.

"Pick up the phone, Earth is calling!"

CILJEVI PROJEKTA

- Povećati ekološku svijest i razviti ekološke vještine učenika i učitelja, poboljšati kvalitetu društva i zdravlja vodeći brigu o odnosu prema prirodi i zaštiti okoliša.

- Razvijati svijest o uzrocima i posljedicama klimatskih promjena te kako smanjiti ljudski utjecaj na planet Zemlju.

- Razvijati zdrave ekološke navike u kući, školi i prirodi.

- Voditi brigu o svom ekološkom (morskom) otisku u prirodi, očuvanju ekosustava i bioraznolikosti (poglavito zaštićenih vrsta) , smanjenje plastike i drugog otpada u prirodi, održivo gospodarenje otpadom-6R formula

-Povezati teorijske nastavne sadržaje s praktičnim i iskustvenim učenjem na otvorenome, izvan učionice, kroz formalne i neformalne metode učenja- učenje na otvorenome, povećati kvalitetu nastave i poboljšati metode učenja.

- Integrirati EU Green Deal i Globalne ciljeve održivog razvoja (13., 14. I 15. ciljevi od 17 Sustainable Development Goals) UN-a u odgojno-obrazovni sustav poglavito kroz djelovanje u području klime, zaštite okoliša i biološke raznolikosti.

Pedagoški ciljevi !

- Poticati učenje u prirodnom okruženju kroz igru, praktični rad, istraživanje, izravno iskustvo i eksperimentiranje prema formuli: Izađi van- Istraži-Otkrij- Izradi/Primjeni-Zapamti.

- Istražiti svoj ekološki (morski) otisak

- Razviti ekološke vještine, odgovorno ponašanje prema prirodi, razviti vještine očuvanja okoliša u bliskim situacijama

- Detektirati ekološke probleme na lokalnoj razini, posebno problem plastike (mikroplastike) i drugog otpada te predložiti učinkovite mjere smanjenja plastičnog otpada u okolišu.

- "Misliti i djelovati zeleno"- koncept 6R (Re-thing, Re-duce, Re-use , Re-pair, Re-cycle, Re-desing)

- "Zeleno je cool"- podizati svijest o tome kako ekološki djelovati u školi, u izvanškolskom okruženju, u kupovini, u kući, u prirodi

- Upoznati ekosustav i zaštićene vrste u svom lokalnom području i djelovati na njihovom očuvanju

- Razviti vještine kritičkog mišljenja, kreativnosti, sposobnosti rješavanja problema, timski rad i suradničko učenje

- Razviti organizacijske vještine kroz ekološke akcije i postati aktivni građani čiji se glas čuje - ekološki aktivizam

- Razvijati jezične i komunikacijske vještine

- IKT vještine i medijska pismenost

- Razviti građanske i poduzetničke kompetencije

- Razviti interpersonalne i socijalne vještine, suradnju i razmjenu dobre prakse s učenicima i učiteljima iz drugih škola na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.


"ŠTO MOŽEMO UČINITI?" 

Učenici su u sklopu projekta istražili uzroke i posljedice zagađenja plastikom koje su prikazali u obliku plakata te odgovorili na pitanje "ŠTO MOŽEMO UČINITI?" Iz učeničkih plakata i prezentacija izdvajamo 

10 ČINJENICA O ZAGAĐENJU MORA PLASTIKOM:

  1. Jeste li znali da svake godine 8 milijuna tona plastičnog otpada dospije u naše rijeke, mora i oceane.
  2. Različiti oblici plastičnog otada čine otprilike 80% smeća koje se nalazi u moru.
  3. Milijun morskih ptica i sisavaca stradavaju svake godine zbog plastike u našim morima. Najčešće od posljedica gutanja i probave plastike, zaplitanja u plastiku ili gušenja.
  4. Manje od 9% proizvedene plastike se reciklira.
  5. Plastične vrećice koje koristimo u prosjeku samo nekoliko minuta, u okolišu može biti i do gotovo 1000 godina!
  6. Period raspadanja: plastične boce - 450 godina, najlon za ribolov - 600 godina, filteri cigareta - 10 godina, aluminijske konzerve - 200 godina, stiropor - do 1.000 godina, staklena boca - 4.000 godina...
  7. Tijekom perioda raspadanja plastika iz svoje originalne forme prelazi u makroplastiku. Mikroplastiku čine mali dijelovi plastičnog materijala, obično manji od 5 mm.
  8. Prema izvješću UN-a u morima se nalazi 51 trilijun čestica mikroplastike, 500 puta više nego što je zvijezda u našoj galaksiji.
  9. Mikroplastiku mogu progutati morske životinje te ona tako ulazi u prehrambeni lanac i dospijeva u hranu ljudi. Pronađena je u hrani, piću, uključujući u pivu, medu i vodi iz slavine.
  10. EU Parlament je podržao zabranu korištenja plastike za jednokratnu uporabu.

Učenici poručuju - PRIMJENIMO 6R's PRAVILO: PROMISLI, REDUCIRAJ, RAZDVAJAJ, POPRAVI, PONOVNO UPOTRIJEBI, RECIKLIRAJ!


Tjedan Josipa Pupačića

U skladu s ciljevima Erasmus+ projekta i eTwinning projekta, ovogodišnje obilježavanje Dana škole i Tjedna Josipa Pupačića proteklo je u "zelenom" tonu. Za likovno-literarni natječaj "Josip Pupačić i ja" 2021., likovni radovi napravljeni su od recikliranih materijala: sitnog otpada, komadića plastike, čepova, vrećica, dijelova plastične boce koji su korišteni zajedno s recikliranim papirom/kartonom u kreiranju kompozicije na zadanu temu stihova Josipa Pupačića. Radove možete pogledati OVDJE.


Učenje na otvorenome

U suradnji s Javnom ustanovom MORE I KRŠ SDŽ-e imali smo terensku nastavu na  temu "Zaštićene vrste Jadranskog mora". Učenici 7.a i 5.d razreda i njihove učiteljice Jagoda Čudić Zrnić i Sanja Pešić imali su prilike promatrati bogatstvo podmorja u akvatoriju kod Omiša uz pomoć podvodnog drona, a kroz edukativne radionice u organizaciji Javne ustanove More i krš upoznali su zaštićene i ugrožene vrste: Pinna nobilis (Plemenita periska), Puž bačvaš, Morski konjic, morska biljka Posidonija i dr., te stekli nova znanja i vještine kako očuvati ekosustave i biološku raznolikost u konkretnom okruženju. Više o provedbi izvanučioničke nastave možete pogledati u videu.

Jedinstveno područje ekološke mreže Natura 2000 naziva Ušće Cetine o čijem očuvanju brine županijska javna ustanova More i krš stanište je mediteranskog endema Plemenite periske (PINNA NOBILIS) koja je krajem 2019. godine dospjela na Crveni popis ugroženih vrsta. Cilj EU projekta "CASCADE" je očuvanje i obnova populacije Plemenite periske.

Jadransko more se odlikuje velikom biorazolikošću. Nažalost, živi organizmi Jadrana i njihova staništa sve su ugroženiji zbog onečišćenja mora otpadnim vodama, naftom i teškim metalima, odlaganja otpada, nasipavanja i građevinskih zahvata na obali, nekontroliranim ribolovom... Kao posljedice toga, neke su vrste nestale, nekima je opstanak ozbiljno ugrožen.

 Učenici su imali prigode vidjeti kako se priprema i postavlja kolektor za prikupljanje mlađi periske. Naučili su o hranidbenom lancu koji je osnova ekosustava, te o prijetnjama poput klimatskih promjena.

Na kraju ekološke radionice provedena je evaluacija stečenih znanja i iskustava uz pomoć vodonepropusnih pločica koje su učenici ponijeli svojim kućama kao uspomenu na vrlo zanimljiv i praktičan način učenja.

Bogato iskustvo terenske nastave možete pogledati i u prilogu HR TV 1. program u emisiji "More"!


Dan na otvorenome - integrirana nastava

Jedan od ciljeva Erasmus+ KA1 projekta Lets's Go Out -Time To Move i eTwinning projekta "Pick up the phone-Earth is calling" je poticati istraživačku nastavu i učenje na otvorenome, poglavito povezujući ekološke sadržaje sa izvanučioničkom nastavom. Sadržaje koje su učili i vještine koje su razvijali kroz aktivnosti  učenici su povezali i primijenili kroz praktičnu nastavu i učenje na otvorenome.

Učenici razredne i predmetne nastave OŠ Josip Pupačić te Područne škole Kučiće sa svojim su učiteljima proveli zanimljive aktivnosti izvan učionica. 

Učenici 8.d i 8.k razreda sa učiteljicom likovne kulture Aleksandrom Radunić proveli su radionicu na otvorenome: Planiranje i oblikovanje javnih zelenih površina, parkova i šetnica. Na plaži i u školskom vrtu pronalazili su razne prirodne materijale, ali i stakleni otpad različitih tekstura te stvarali plohe u ritmu.

Učenici od 1. do 4. razreda OŠ Josip Pupačić u Green Forestu s nastavnicom informatike Julijom Tomasović. Više o aktivnostima izvan učionice možete vidjeti OVDJE.

U sklopu sata vjeronauka tijekom izvanučioničke nastave, učenici 6.d razreda i vjeroučiteljica Sanja Pešić snimili su video kojim su pozvali ostale učenike na odgovornu brigu za prirodu i okoliš. 

Učenici 7.a razreda i učiteljica engleskog jezika Jagoda Čudić Zrnić održali su sat izvan učionice vježbajući jezične vještine u prirodnom okruženju. Od prirodnog materijala izradili su ukrasne predmete. 

Učenici Osnovne škole Josip Pupačić - Omiš, u suradnji s Društvom "Naša djeca", obilježili su Dječji tjedan kreirajući eko poruke upućene zajednici. Učenici su u parku Borići u Omišu pozvali odrasle na odgovorno ponašanje prema prirodi. Na plakatu se nalaze eko poruke učenika 1.b, 2.b, 2.f i 4.a razreda. Voditelji aktivnosti su učiteljice razredne nastave: Simona Jurjević, Marina Fistanić, Đeni Žuljević i Martina Milina.


EKO DETEKTIVI

Kroz problemski zadatak, iz predmeta Priroda, učenici 5. i 6. razreda uz vodstvo učiteljice Ivane Zemunik, trebali su istražiti odgovore na pitanja: Što je otpad? Koja je razlika između smeća i otpada? Pronaći primjere u svom okruženju, fotografirati i obrazložiti razliku. Radove učenika možete pogledati klikom na poveznicu

Školska skupina "Eko detektivi" uz podršku učiteljice Sanje Pešić, imali su zadatak otkriti i opisati ekološke probleme u lokalnom okruženju. Što su učenici otkrili i koji su najveći ekološki problemi na području grada Omiša, kako zaštiti ekosustav i bioraznolikost Jadranskog mora i značajnog krajobraza kanjona rijeke Cetine, pogledajte u videu. 

Iznenadila nas je količina plastičnog otpada pronađena na Velikoj pješčanoj plaži Punta i u parku Borići u Omišu. Plastični je otpad postao najveći problem zagađenja okoliša. Godišnje se proizvede pet milijardi plastičnih vrećica za jednokratnu upotrebu te milijuni tona plastičnih čepova, posuda za šampone, plastičnog pribora za jelo..., ukupno 300 milijuna tona nerazgradivog otpada od čega osam milijuna završi u moru. UN upozorava: nismo ni svjesni da već jedemo i pijemo plastiku.

Tijekom prikupljanja otpada učenici su bilježili vrstu i broj pronađenog otpada koristeći aplikaciju Marine Litter Watch Europske agencije za okoliš (EEA).

 Plastičnu vrećicu koristimo svega nekoliko sekundi, nakon čega završava na otpadu gdje joj je potrebno nekoliko stotina godina da se razgradi. Plastika je praktički neuništiva. U prirodi se razgrađuje u sitne čestice - mikroplastiku koja predstavlja ugrozu za život brojnih životinjskih vrsta ali i čovjeka. Osim porazne činjenice da će do 2050. godine plastika u našim oceanima nadmašiti broj riba, onečišćenje mikroplastikom može utjecati na izumiranje vrsta. Kada čestice mikroplastike životinje pojedu jer ih zamijene za hranu, postoji šansa da će prije ili kasnije završiti na našim tanjurima. Učenici su na temelju prikupljenih podataka došli do zaključka: za očuvanje naših oceana, mora i obale nužno je potrebno smanjiti korištenje plastike, plastiku za jednokratnu uporabu zamijeniti eko materijalima, razvijati preventivnu svijest o važnosti ponovne uporabe predmeta, razdvajati i reciklirati otpad.

Učenici iz partnerske škole OŠ "Gripe" Split predstavili su kroz video rezultate istraživanja ekološkog problema u vlastitom okruženju....


Klimatske promjene - QUIZZ

Zaigrajte kviz i zabavite se! Provjerite svoje znanje o klimatskim promjenama, globalnom zatopljenju, zaštiti okoliša...Kvizove su izradili učenici, sudionici projekta, iz partnerskih škola Hrvatske i Turske.


EKO BOŽIĆ

Božić dolazi...Tražite ideje za uređenje vašeg doma, razmišljate kako ukrasiti božićno drvce...U svom izboru budite "eco freindly"...

U sklopu Ekološkog dizajna, učenici su izrađivali eko ukrase za dekoriranje unutarnjeg i vanjskog prostora škole. Materijale su pronalazili u starim likovnim radovima od žice te odbačenim plastičnim vrećicama. U projekt su se uključili i učenici zadrugari u PŠ Kučiće te svi učenici šestih razreda uz mentorstvo učiteljica: Aleksandre Radunić, Antonije Plepel i Antonije Brstilo.

Vrijedne radove učenika pogledajte OVDJE.

Još nekoliko savjeta za eko Božić možete pogledati u videu. Eko čestitke izradili su učenici 5.d razreda OŠ Josip Pupačić uz mentorstvo učiteljice Sanje Pešić koju su uputili ostalim učenicima i učiteljima, roditeljima i partnerima u eTwinning projektu.


ZELENI EKSPERIMENT

Koje su posljedice kisele kiše? Koje su posljedice efekta staklenika? Je li jednostavno onečistiti vodu?Ako nemate pristup kemijskom laboratoriju, pokazat ćemo vam neke eksperimente koje možete raditi kod kuće.

"Greenhouse efect" OŠ "Lokve - Gripe ", Split

"SOIL PH" OŠ "Lokve-Gripe", Split

"How simple is it to pollute water?" OŠ "Josip Pupačić", Omiš

Klikom na slijedeći naslov JE LI JEDNOSTAVNO ONEČISTITI VODU istražite odgovor!

Karacaahmet Secondary School/TURKEY 


Ekološki otisak

Ekološki otisak pokazuje koliko je svakome od nas , svakoj državi ili gradu potrebno površine da zadovoljimo potrebe u hrani , stanovanju , energiji , prijevozu i zbrinjavanju otpada. Mi smo izračunali naš ekološki otisak. A vi? Provjerite koliko kroz svakodnevne životne navike ostavljate "trag" i koliki je vaš utjecaj na planet Zemlju...Klikni na FOOTPRINT!

Koje su to strategije i mjere kojima EU želi postići klimatsku neutralnost do 2050. godine? Na koji način svakodnevno možemo brinuti o okolišu? Zašto je važno primijeniti 6R's pravila u svakodnevnom životu? 

Kako bi smanjili svoj ekološki otisak upoznajte koncept održivog razvoja koji možemo primjenjivati svugdje: u kući, u školi, u prirodi, na radnom mjestu, u kupovini.... Koncept ekološke održivosti eng. 6R's (rethink, refuse, reduce, repair, reuse, recycle) može značajno smanjiti štetne utjecaje na klimatske promjene i globalno zatopljenje, dati doprinos svakodnevnoj brizi za okoliš i razvijanju zdravih ekoloških navika.

U sklopu e-Twinning projekta učenici 5.d i 7.d razreda i njihova vjeroučiteljica Sanja Pešić oblikovali su morske životinje od recikliranog otpada. Na taj način su korištenim predmetima dali novu namjenu.

Školski projekt "Ulogiraj se u ritam", voditelji projekta: Marija Didović, učiteljica glazbene kulture, Marina Fistanić, učiteljica razredne nastave i Antonija Plepel, učiteljica informatike.

Projektom su obuhvaćeni prvi i peti razred. Cilj je bio potaknuti ekološku svijest kod učenika i osvijestiti mogućnosti prenamjene otpadnog materijala. Učenici su sami oslikali i izradili glazbeno - ritamske instrumente od recikliranog materijala koje će nastaviti koristiti u nastavi glazbene kulture. U radionicama izrade sudjelovali su i roditelji.

https://drive.google.com/file/d/1dMyGdzYsw6Ry7K1H0PKE_avVuCU84F07/view

Školska knjižničarka Ana Kraljević za učenike drugih razreda organizirala je edukativnu radionicu na temu: RAZDVOJI, RECIKLIRAJ I PONOVNO UPOTRIJEBI. 


6 R's u partnerskoj školi OŠ Gripe, Split pogledajte u nekoliko slijedećih videa.

Vrlo zanimljivu radionicu "Odakle nam stiže hrana" i kako hrana koju kupujemo utječe na povećanje ili smanjenje "ekološkog otiska" istražili su učenici OŠ "Gripe" i učiteljica biologije Marita Maleš. Učenici naše škole odlučili su provesti istu radionicu i samostalno istražiti "put" hrane do naših domova. U kakvom su odnosu hrana koju kupujemo i jedemo i ekološki otisak koji ostavljamo, otkrijte u videu.

Vrlo korisni savjeti ponovne uporabe predmeta dolaze nam od učenika iz partnerske škole Karacaahmet Secondary School/TURKEY.

Provjerite svoje znanje o 6 R's

Zajedničkim radom učenika u e-Twinning projektu nastali su edukativni kvizovi o 6 R's konceptu održivog razvoja. Znate li kako se reciklira otpad? Koja se vrsta otpada može reciklirati neograničeni broj puta? Znate li koji otpad se odlaže u koju boju spremnika? Zaigrajte kviz klikom na sličice i zabavite se! Provjerite svoje znanje o 6R's, kako smanjiti potrošnju energije, očuvati vodu, zaustaviti zagađenje okoliša...

Razdvojimo otpad


"Zeleno je cool!"

Slikovnicu Zaštitimo planet Zemlju od plastike izradili su učenici OŠ "Gripe", Split i njihove učiteljice: Sanja Ujević i Vedrana Žaja Kolar. Za potrebe projekta tiskana je na hrvatskom jeziku i prevedena na engleski jezik. Slikovnicu možete pogledati klikom na poveznicu "Čuvajmo planet Zemlju od plastike!"


Nadahnuti primjerom mlade aktivistice za zaštitu klime Grete Thumberg, učenici školske skupine "Eko detektivi" i voditeljica Sanja Pešić sudjelovali su u Zelenoj čistki.

Usprkos epidemiološkim mjerama uzrokovanim Covid-19, učenici su se samostalno organizirali i proveli dvije akcije čišćenja okoliša. Prva akcija naziva "Moj jedan kilogram smeća za moju planetu" organizirana je u suradnji s planinarskim društvom "Imber" iz Omiša. Također su pokrenuli i akciju čišćenja Velike plaže u Omišu. Događanje je registrirano i na službenim stranicama svjetske organizacije Earth Day pod nazivom : "Let's get down to saving planet Earth". Ekološke akcije su najavljene na društvenim mrežama i na mrežnim stranicama škole. U akciji čišćenja sudjelovali su i učenici 1.b razreda i njihova učiteljica Simona Jurjević, učenici 7.a razreda s učiteljicom Jagodom Čudić Zrnić te učenici 5.e, 5.f i 6.d razreda.

Učenici 8. d,e razreda s učiteljicom likovne kulture Aleksandrom Radunić uputili su ekološke poruke u obliku skulptura i izabrali mjesta u gradu Omišu gdje će ih smjestiti ...

Zanimljive učeničke radove ekološkog dizajna možete pogledati OVDJE.

Još jedan pogled u učenje i poučavanje izvan učionice....OUTDOOR


Na stranicama smo prikazali samo neke od brojnih aktivnosti u e-Twinning projektu. Suradnja s partnerima, nova poznanstva i zajednički rezultat rada neprocjenjivo su bogatstvo koje su primili učenici i učitelji. Evaluacija projekta pokazala je zadovoljstvo svih sudionika u projektu i motivaciju za daljnje sudjelovanje i nove projekte. Rezultate projekta i prikaz svih aktivnosti dostupne su klikom na sljedećoj poveznici "Pick up the phone - Earth is calling!


Izjava o odricanju od odgovornosti

Ova publikacija odražava isključivo stajalište autora publikacije i Komisija se ne može smatrati odgovornom prilikom uporabe informacija koje se u njoj nalaze.

Izradio Webnode
Izradite web-stranice besplatno! Ova web stranica napravljena je uz pomoć Webnode. Kreirajte svoju vlastitu web stranicu besplatno još danas! Započeti