Osnovni koncepti i principi neformalnog učenja
U sklopu Erasmus+ KA1 projekta "Let's Go Out - TIme To Move" na struktuiranom tečaju "Innovative teaching methods for teachers", Puerto de la Cruz, Tenerife, sudjelovale su učiteljice naše škole Sanja Pešić, vjeroučiteljica i koordinatorica projekta i Jagoda Čudić Zrnić, učiteljica engleskog jezika. Ukupno 12 sudionika iz raznih Europskih zemalja (Španjolske, Latvie, Rumunjske, Poljske, Čehoslovačke, Belgije i Hrvatske) predstavljali su osnovne i srednje škole, institute i druge obrazovne institucije. Teme prvog dana edukacije: osnovni koncepti i principi neformalnog učenja, razlike između formalnog i neformalnog učenja, kako postići motivaciju učenika, njihovo sudjelovanje i kreativnost kroz neformalne i informalne metode učenja.
Jedan od ključnih ciljeva obrazovanja je razvoj znanja, vještina i stavova koje učenika čine spremnim za svakodnevni život i rad, svjesnog svojih vrijednosti i mogućnosti, koje učenik treba posjedovati kao osoba, građanin i europski građanin - integrirajući tri ključna faktora: biti, znati i znati činiti. U vremenu globalnih promjena i novih životnih potreba sve više dolaze do izražaja neformalni oblici učenja i poučavanja. Jedan od uspješnih programa neformalnih oblika učenja i poučavanja je Erasmus+ kao najveći program Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport.
Koncept neformalnog obrazovanja
Suvremena istraživanja o učenju pokazala su da se mnogo kvalitetnije i trajnije uči kroz interakciju sudionika i suradničko učenje, metodama koje učenicima pruža zanimljivo, kreativno, iskustveno i istraživačko učenje.
Učenici
su aktivno uključeni u proces učenja. Učitelj
je fascilitator/moderator, onaj koji usmjerava i daje podršku učenicima prilikom procesa učenja. Npr.
Interkulturalno kompetentna osoba imat će znanje o tome što je kultura,
identitet, kulturološke razlike, stereotipi, predrasude itd.; imat će stavove
kao što su: tolerancija, otvoreni um, fleksibilnost, znatiželja i vještine kao
što su: aktivno slušanje, empatičnost, pozornost, interkulturalna komunikacija
itd. U
zoni udobnosti nema posebnih izazova. Učenje se najbolje događa uz emocije,
izazov i potrebnu podršku. Ljudi otkrivaju svoje sposobnosti, vrijednosti,
strasti i odgovornosti u situacijama koje nude avanturu i neočekivano. U školama iskustvenog učenja učenici poduzimaju zadatke koji zahtijevaju
ustrajnost, kondiciju, umijeće, maštu, samodisciplinu i značajna postignuća.
Primarni zadatak učitelja je pomoći učenicima prevladati svoje strahove i
otkriti što mogu učiniti više nego što misle da mogu.
Učitelj
treba pomoći učenicima kroz ciklus učenja. Poznata
je vođena refleksija kao "Debriefing". Provodi se kroz pitanja: Što
je točno? Zašto je važno? Koji je slijedeći korak? Što sad učiniti?
Koristi "Debriefing-a" su višestruke:
•Naučiti cijeniti tuđa mišljenja i nova razmišljanja
•Potvrditi vlastita mišljenja slušanjem drugih s istim uvjerenjima
•Postati povezaniji kao grupa dijeljenjem misli i mišljenja
•Odraziti svoju razinu razumijevanja i stjecanja novih znanja i/ili vještina istraženih tijekom aktivnosti
•Steći komunikacijske vještine
•Jačati samopouzdanje i izražavanje pred svojim vršnjacima
Oblici i metode neformalnog učenja trebali bi postati sastavni dio poboljšanja i unaprjeđenja formalnoga odgojno-obrazovnog sustava i cjeloživotnog učenja. Neformalno učenje je okvir za razvijanje učeničkih potencijala, znanja, vještina i vrijednosnih stavova koji će mu pomoći u osobnom razvoju i uspjehu te ga adekvatno pripremiti za globalne trendove i nove zahtjeve na tržištu rada.
Kao primjer neformalnih aktivnosti možete provesti vježbu predstavljanja u svojim stručnim aktivima ili razrednim odjeljenjima među učenicima. Razmislite kako bi na neformalan način predstavili sebe: vaše ime, interese, hobije, što vas najviše veseli ovaj tjedan i sl. Možete koristiti sav raspoloživi materijal.
Budite...neformalni!